Het programma van vandaag 22-09-2007 is als volgt.
We gaan een veiligheidscontrole in de kap houden. Punten controleren die we op de theorieavond over veiligheid gehad hebben. De controle wordt gehouden tijdens het bedrijfsklaar maken van de molen. We gaan vandaag onbelast draaien, omdat er geen wind is. Ook gaan we het maalkoppel schoonmaken, deze heeft lang open gelegen. Daarna gaan we hem weer opbouwen.
Het weersvooruitzicht is als volgt: De ochtend begint op veel plaatsen grijs, maar gedurende de ochtend breekt de zon steeds meer door en krijgen we perioden met zon en het blijft droog. De middagtemperatuur wordt ongeveer 20 graden. De zuidelijke wind is zwak kracht 1 tot 2 Bft.
Omdat de wind zo zwak is hebben we vier volle zeilen nodig. We beginnen met het losmaken van de roekettingen en de bliksemafleider. Op weg naar boven lichten we de steen op de maalzolder, we zetten de molen uit zijn werk op de luizolder. Op de kapzolder worden dan vervolgens de vlag uitgehangen, het halslager, penlager en de tegel worden gesmeerd. Nu worden eerst een aantal controles uitgevoerd. Er moet gecontroleerd worden of alle bewegende delen goed geborgd zijn en dat er geen slijtage op onderdelen te zien zijn. Alle controles lopen voorspoedig en pas als we de vangbalk controleren stuiten we op ons eerste probleem. (zie foto en uitleg hieronder)


Bij controle blijkt dat de borging van het lange sabelijzer boven punt 4 in de rode cirkel niet meer aanwezig is. Hierdoor had de gehele pen uit het sabelijzer kunnen lopen en was er geen verbinding meer geweest met de vangblokken (sabelstuk). De molen had hierdoor niet meer gevangen kunnen worden. Dit is gelukkig niet gebeurd. We hebben het probleem verholpen door een lange dikke spijker als borging te gebruiken, welke we eerst door het gat gestoken hebben en vervolgens in twee richtingen omgebogen, zodat deze niet meer vanzelf eruit kan lopen.
Ook in het bovenwiel was een borging verdwenen, maar dit heeft verder geen consequenties. Dit is de borging van een van de kruisarmen naar het plooistuk. Maar deze borging heeft er al heel lange tijd niet opgezeten. De Borgpen zat muurvast en kon dus niet loslopen. Toch is het beter als we hier een keer goed naar kijken en er toch een borging in maken.
De controle is gedaan en we gaan weer naar buiten om de molen op de wind te kruien. Omdat vandaag de wind uit het zuiden komt moeten we de molen 180 graden draaien. Dit is een pittig werkje omdat de kap inclusief wiekenkruis ca 20 ton weegt.
Met vereende krachten hebben we dit gedaan door steeds weer de kruikettingen te verleggen en de molen dan weer door de kruilier op te kruien, net zolang tot deze goed op de wind staat. Dan opzeilen met 4 hele zeilen. Tijdens het opzeilen bij wiek 3 hadden we een probleem. Omdat deze wieken schuifrails hebben, kunnen we met een fikse ruk aan de zwichtlijnen het zeil boven opentrekken. Vaandag wilde dit echter niet lukken. Dus moest er iemand naar boven om het zeil met de hand over de rail te schuiven. Sjoerd is naar boven gegaan en heeft het zeil opgeschoven, daarbij heeft hij ook geconstateerd dat de rail aardig vol met roestvorming zit. Dit punt hebben we later met Hans besproken en de eerstvolgende keer dat er weinig wind is ga ik met tuig naar boven om de rail(s) schoon te maken en eventueel met Grafietspray of teflonspray in te spuiten. Dit om verder roestvorming tegen te gaan. Als alle zeilen gedaan zijn kan de afschermingen voor het publiek geplaatst worden. Als dit gedaan is lichten we de vang en kijken of de molen netjes draait, de lagers moeten het vet nog verwerken. Nadat we vastgesteld hebben dat dit goed gaat is het tijd voor de koffie. Het is al 10.30 uur
Ik heb ook een weerkaart meegenomen. Dit is een weerkaart prognose zijn van zaterdag 22 september 2007 12 UTC . De kaart is niet besproken, toch geef ik even aan hoe de voorspelling er voor vandaag uitzag. Zie prognose hieronder:
Ook in het bovenwiel was een borging verdwenen, maar dit heeft verder geen consequenties. Dit is de borging van een van de kruisarmen naar het plooistuk. Maar deze borging heeft er al heel lange tijd niet opgezeten. De Borgpen zat muurvast en kon dus niet loslopen. Toch is het beter als we hier een keer goed naar kijken en er toch een borging in maken.
De controle is gedaan en we gaan weer naar buiten om de molen op de wind te kruien. Omdat vandaag de wind uit het zuiden komt moeten we de molen 180 graden draaien. Dit is een pittig werkje omdat de kap inclusief wiekenkruis ca 20 ton weegt.
Met vereende krachten hebben we dit gedaan door steeds weer de kruikettingen te verleggen en de molen dan weer door de kruilier op te kruien, net zolang tot deze goed op de wind staat. Dan opzeilen met 4 hele zeilen. Tijdens het opzeilen bij wiek 3 hadden we een probleem. Omdat deze wieken schuifrails hebben, kunnen we met een fikse ruk aan de zwichtlijnen het zeil boven opentrekken. Vaandag wilde dit echter niet lukken. Dus moest er iemand naar boven om het zeil met de hand over de rail te schuiven. Sjoerd is naar boven gegaan en heeft het zeil opgeschoven, daarbij heeft hij ook geconstateerd dat de rail aardig vol met roestvorming zit. Dit punt hebben we later met Hans besproken en de eerstvolgende keer dat er weinig wind is ga ik met tuig naar boven om de rail(s) schoon te maken en eventueel met Grafietspray of teflonspray in te spuiten. Dit om verder roestvorming tegen te gaan. Als alle zeilen gedaan zijn kan de afschermingen voor het publiek geplaatst worden. Als dit gedaan is lichten we de vang en kijken of de molen netjes draait, de lagers moeten het vet nog verwerken. Nadat we vastgesteld hebben dat dit goed gaat is het tijd voor de koffie. Het is al 10.30 uur
Ik heb ook een weerkaart meegenomen. Dit is een weerkaart prognose zijn van zaterdag 22 september 2007 12 UTC . De kaart is niet besproken, toch geef ik even aan hoe de voorspelling er voor vandaag uitzag. Zie prognose hieronder:

Zaterdag overdag verandert het weerbeeld voor het noorden en westen van het land maar weinig t.o.v vrijdag; veel bewolking en tot in de middag kans op wat (mot)regen. Elders schijnt de zon. Het wordt ongeveer 19 graden. De wind is zwak tot matig, kracht 2 of minder en komt meest uit zuidelijke richtingen.
Na de koffie komen de eerste bezoekers die ik rond mag leiden. Als deze rondleiding achter de rug is gaan we een reparatie uitvoeren aan de stofzuiger. Van de stofzuiger is een van de vier wielen afgebroken. Hans had al reserve onderdelen gehaald en nu mogen wij deze reparatie uitvoeren. Als dit gebeurd is en de stofzuiger niet langer mank is, is het alweer tijd om een boterham te eten.
Na de lunch gaan we het steen koppel schoonmaken en weer opbouwen. Doordat het koppel vrij lang open gelegen heeft hebben allerlei soorten ongedierte zich ontwikkeld in de steen holtes. Dit hebben we verwijderd door de steen met een staalborstel en een mesje schoon te maken. Als dit gebeurd is kunnen we de steen schoonzuigen en kunnen we het koppel opbouwen. Tijdens deze werkzaamheden komen er nog enkele bezoekers die we natuurlijk ook netjes een rondleiding geven. Tegen vieren is het maalkoppel opgebouwd. De omgeving moet nog verder schoongemaakt worden, maar we gaan eerst de molen afzeilen. Dit zal ook nog wel even duren omdat er nauwelijks nog wind staat en de wieken nu al bijna niet meer rond gaan. We hebben inderdaad de wieken een aantal keren met de stok moeten pakken om af te kunnen zeilen. Uiteindelijk is het wek gedaan en kunnen we de boeken maalboekje bijwerken. Ook Hans is weer terug van het Utrechts landschap waar hij een feestje had.
Na alles afgewerkt te hebben komt er weer een einde aan een mooie draaidag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten