Het programma van vandaag 03-11-2007 is als volgt.
Opzeilen volgens de normale routine, waarbij we ook de leerling molenaar meenemen in de werkwijze. De molenaar heeft ons verzocht op te zeilen met 2 hele en 2 halve zeilen.
Het weersvooruitzicht is als volgt: overdag is er weliswaar nog steeds bewolking, maar het grijze, nevelige karakter raken we dan wel op de meeste plaatsen kwijt. Zeer lokaal kan er nog een spat (mot)regen vallen. In de middag bereiken opklaringen het noorden van ons land die daarvandaan langzaam verder zuidwaarts uitbreiden. Het wordt ongeveer 14 graden. De west- tot noordwestenwind is zwak tot matig, rond kracht 3 en neemt in het noordelijk kustgebied toe tot vrij krachtig, kracht 5. We beginnen met het losmaken van de roekettingen en de bliksemafleider. Op weg naar boven lichten we de steen op de maalzolder, we zetten de molen uit zijn werk op de luizolder. Op de kapzolder worden dan vervolgens de vlag uitgehangen, het halslager, penlager en de tegel worden gesmeerd. We gaan naar beneden om de molen op de wind te kruien. Als we beginnen is de wind westnoordwest en we moeten dus verder kruien omdat de molen op zuidzuidwest stond. Na het kruien gaan we de zeilen voorleggen op de binnenroede hele en op de buitenroede halve. Als alle zeilen gedaan zijn kan de afschermingen voor het publiek geplaatst worden. We lichten de vang en kijken of de molen netjes draait als dit zo is besluiten we lekker naar de koffie te gaan. Het is een stuk later als normaal maar dit heeft te maken met de uitleg die we aan Dick hebben gegeven en de vragen die hij had. Vooral in de kap wilde hij veel weten en kwam de molenaar ons al zoeken omdat het zolang duurde. Tijdens de koffie mogen we aan Dick uitleggen wat de Risico inventarisatie & Evaluatie inhoud en worden de werkzaamheden van vandaag doorgesproken.
Na de koffie gaan we de kapzolder en de luizolder schoon maken. Maar voorat we daarmee beginnen luien we eerst een 5 tal te malen zakjes graan naar de steen zolder. Als dat gedaan is gaan we schoonmaken. We beginnen op de kapzolder en omdat we daar te maken hebben met draaiende delen word eerst de molen stilgezet We hebben de kneppel vastgezet zodat niemand de vang kan lichten. We kijken op de kapzolder ook de keerkuip na. Deze is d.m.v. roosterluiken welke op de roosterhouten liggen, in de zolder toegankelijk. Bij een Engels kruiwerk is een keerkuip eigenlijk niet nodig omdat de rollen flenzen hebben aan beide zijden. (zie ook “DE KRUIBARE KAP 1.doc” van Kees Vanger blz. 6 t/m 9 ) http://informatie.molens.org/molenaarsopleiding/lesbrieven/
Als de zolders klaar zijn, is het al 12.30 uur en hoog tijd om een boterham te eten. Tijdens de lunch worden ook de vragen van Opdrachten bij lesbrief 2- Algemene molenkennis doorgesproken. En samen met Dick hebben we de weerkaart nog bekeken. Over deze weerkaart kunnen we het volgende zeggen. Dit is een weerkaart prognose zijn van zaterdag 3 november 2007 12 UTC .

Na de lunch hebben eerst de zeilvoering aangepast we zijn van 2 hele en 2 halve over gegaan op 4 hele, dit omdat de wind toch niet aantrekt. Daarna hebben we het voerkoppel schoongemaakt en weer opgebouwd (zie ook de foto’s van de bijzondere steen die we hebben met gaten erin).
Dit zou beter moeten werken maar dit was al snel achterhaald om dat er maalresten in de gaten bleef staan. Als het voerkoppel wordt gerestaureerd moeten de gaten door Hans Titulaer (molensteenmaker) dicht gemaakt worden. Dan is het tijd voor de thee. Na de thee hadden we de volgende opdracht. Laat Dick zien waarom wij bij het wegzetten van de molen end 1 beneden hebben staan?
Om dit te laten zien, hebben we eerst de molen stil gezet op end 2 van beneden is dan al te zien dat de roede 1-3 op de wiggen ligt. Ook als we het stormluik in de kap openen zien we nog beter dat de roede 1-3 op de wiggen rust. Al we het volgende end (3) beneden zetten zien we dat ook hier de roede 2-4 op de wiggen rusten. Draaien we nog een end door (4) dan zien we dat de roede 1-3 staal op staal liggen. Nadeel hier is dat dit de buiten roede is.
Als laatste zetten we end 1 voor en dan zien we dat roede 2-4 staal op staal ligt. Tevens is dit de binnenroede e dus het beste end om de molen op weg te zetten. Voorwaarde is wel dat deze roede iets komend wordt weggezet om de waterafvoer te bevorderen.
Ook hebben we nadat we het stormluik met enige moeite weer hebben gesloten ook nog gekeken naar de vangbalk (laag) en (hoog) en de vang los en vast. En we hebben gekeken naar het punt waar de rollensluis zit om een kapotte rol te vervangen.
(zie ook de foto’s die ik gemaakt heb om dit visueel te maken.)
http://picasaweb.google.nl/Nederlandse.molens/MolenBezoeken
Als we met deze leeronderdelen klaar zijn is het tijd om af te gaan zeilen
Hierbij hebben we de volgende handelingen gedaan. We hebben de afzetting weggehaald. De molen vangen bij wiek nr. 2 en afzeilen en het steekbord uitnemen en wegleggen. Vervolgens hebben we dit ook gedaan bij wiek 3, 4 en 1. Daarna hebben we het wiekenkruis vastgelegd met de roeketting en de bliksemkabel vast gemaakt en met een mooie lus gelegd. Daarna hebben we de pal losgemaakt en de kneppel vastgeknoopt. Ook het vangtouw hebben we netjes weggehangen. Dit mag niet gaan waaien, waardoor we vragen uit de buurt krijgen over loshangende touwen. Wij zijn naar de kapzolder gegaan en onderweg hebben we de steen in het werk gezet. Op de zolder hebben we de vlag gestreken, het luikgesloten, het halslager en het penlager van vet (reuzel) voorzien en aangedrukt en de tellerstand genoteerd. We hebben de kapzolder verlaten waarbij we het licht hebben uitgedaan en het luik gesloten. Op de maalzolder hebben we de steen bijgezet. En de vlag opgehangen. We hebben de deuren gesloten en gezorgd dat regenlekkage in de emmer loopt. Dan zijn we klaar, nu nog het maalboekje invullen en er komt weer een eind aan een leerzame draaidag.

Om dit te laten zien, hebben we eerst de molen stil gezet op end 2 van beneden is dan al te zien dat de roede 1-3 op de wiggen ligt. Ook als we het stormluik in de kap openen zien we nog beter dat de roede 1-3 op de wiggen rust. Al we het volgende end (3) beneden zetten zien we dat ook hier de roede 2-4 op de wiggen rusten. Draaien we nog een end door (4) dan zien we dat de roede 1-3 staal op staal liggen. Nadeel hier is dat dit de buiten roede is.
Als laatste zetten we end 1 voor en dan zien we dat roede 2-4 staal op staal ligt. Tevens is dit de binnenroede e dus het beste end om de molen op weg te zetten. Voorwaarde is wel dat deze roede iets komend wordt weggezet om de waterafvoer te bevorderen.
Ook hebben we nadat we het stormluik met enige moeite weer hebben gesloten ook nog gekeken naar de vangbalk (laag) en (hoog) en de vang los en vast. En we hebben gekeken naar het punt waar de rollensluis zit om een kapotte rol te vervangen.
(zie ook de foto’s die ik gemaakt heb om dit visueel te maken.)
http://picasaweb.google.nl/Nederlandse.molens/MolenBezoeken
Als we met deze leeronderdelen klaar zijn is het tijd om af te gaan zeilen
Hierbij hebben we de volgende handelingen gedaan. We hebben de afzetting weggehaald. De molen vangen bij wiek nr. 2 en afzeilen en het steekbord uitnemen en wegleggen. Vervolgens hebben we dit ook gedaan bij wiek 3, 4 en 1. Daarna hebben we het wiekenkruis vastgelegd met de roeketting en de bliksemkabel vast gemaakt en met een mooie lus gelegd. Daarna hebben we de pal losgemaakt en de kneppel vastgeknoopt. Ook het vangtouw hebben we netjes weggehangen. Dit mag niet gaan waaien, waardoor we vragen uit de buurt krijgen over loshangende touwen. Wij zijn naar de kapzolder gegaan en onderweg hebben we de steen in het werk gezet. Op de zolder hebben we de vlag gestreken, het luikgesloten, het halslager en het penlager van vet (reuzel) voorzien en aangedrukt en de tellerstand genoteerd. We hebben de kapzolder verlaten waarbij we het licht hebben uitgedaan en het luik gesloten. Op de maalzolder hebben we de steen bijgezet. En de vlag opgehangen. We hebben de deuren gesloten en gezorgd dat regenlekkage in de emmer loopt. Dan zijn we klaar, nu nog het maalboekje invullen en er komt weer een eind aan een leerzame draaidag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten