zaterdag 19 juni 2010

Logboek molen Maallust te Amerongen (47)

Datum: 19 juni 2010
Molenaar(s): Hans Gijsbers – Arie Kooijman
Leerling(en):
Bezoekers: Ca. 30 personen
Opmerkingen:
Het Weer
Temperatuur: Ca. 14 graden
Bewolking: Morgen: Half bewolkt
Middag: Zwaar bewolkt
Droog /regen: Af en toe korte buien
Wind: Westnoordwest
Kracht: 3 tot 4 Bft soms bij buien 5 Bft.
Opmerkingen:



Zaterdag is het koel en daarbij staat een vlagerige wind. Het is half tot zwaar bewolkt en verspreid over het land vallen er enkele buien. De maximumtemperatuur loopt uiteen van 12 graden op de Wadden tot 16 landinwaarts. De noordwestelijke wind wordt boven land matig tot vrij krachtig, 4 tot 5, in de kustgebieden krachtig, 6.

Dag indeling

Draaien voor de prins: Ja
Zeilvoering: Alleen op de Busselneuzen. Nog geen zeil op de molen
Malen: Nee
Product: Nog geen maalkoppels
Hoeveelheid: - KG
Zeilvoering: -
Bijzonderheden: geen

Werkzaamheden
Vandaag hebben we de molen op Westnoordwest gekruid en daar heeft deze ook de hele dag gestaan, met een stevige wind van 3 tot 4 Bft stond de molen iets krimpend op de wind. Welke ook nog zeer vlagerig was. Als er een bui aan kwam ging de snelheid tot ca 60 enden per minuut. Alle rem kleppen gingen open. Als de bui voorbij was ging de snelheid terug naar 50-55 enden, soms nog minder. Een van de cilinders op de remkleppen functioneert niet naar behoren, de klep sluit zich niet omdat de cilinder blijft hangen. Volgende week zullen we uitzoeken om welke cilinder dit gaat. Verder hebben we de assen 4 keer gesmeerd, de assen zijn niet warm geworden ook niet na een hele dag draaien. In de namiddag rond 15.00 uur kwam er zwaar weer op zetten en hen ik de molen 15 minuten stil gezet. De windkracht was op dat moment ca 6 Bft. Daarna hebben we weer gewoon gedraaid tot 16.30 uur. Gedurende de dag zijn er toch nog aardig wat bezoekers geweest die we rondgeleid hebben. Vandaag is ook de bascule die door de Fa. Penko Engineering is geschonken afgeleverd. Ook de weegschaal die vanuit Veenendaal is meegenomen heb ik nagekeken. Er zit een oliecilinder in die moet voorkomen dat het gewicht te snel doorslaat, deze cilinder zat vast en heb ik weer geprobeerd gangbaar te maken. Volgende week weet ik of dit gelukt is.

Geen opmerkingen: