
Adres: Hiddinkdijk 4
Plaats: 7051 ZZ Varsseveld
Technische gegevens
Type: ronde stenen stellingmolen Functie korenmolen
Inrichting 1 koppel maalstenen
Vlucht: 24,50 m.
Wieksysteem: Oud-Hollands
Binnenroede: 24,50 m., ijzer, gelast, fabr. Derckx te Beegden, nr. 154, bouwjaar 1975 Buitenroede: 24,50 m., ijzer, gelast, fabr. Derckx te Beegden, nr. 153, bouwjaar 1975 As: Gietijzer, fabr. Ijzergieterij De Prins van Oranje te SHAGE, nr. 994, uit 1875, lengte 5,35 m.
Vang: Vlaamse blokvang met vangtrommel. Bovenwiel: 60 kammen, steek 11,5 cm. Overige molen- of aandrijfwielen: Bonkelaar: 31 kammen
Spoorwiel: 84 kammen, steek 10 cm. Steenrondsel: 27 staven Overbrengingsverhoudingen: 1 :5,9 Stelling hoogte: 5,40 m.
Kruiwerk: Engels kruiwerk, kruihaspel Biotoop: Matig
Bij deze molen is nog iets aparts: de molen heeft een kapvang. Hiermee kan men de kap vastzetten tijdens het malen en verkomt het raggen van de kap. Dit komt maar op twee molens in Nederland voor bij “De Engel”en molen De Vier Winden te Vragender
Geschiedenis
De huidige molen verving in 1849 een in 1724 gebouwde korenmolen. Molenaar Arendsen gaf daar opdracht voor. In het begin droeg de molen de naam "De Hoop". Later doopte de latere eigenaar J. van Erkel de molen in "De Engel".
Door de opkomende mechanisatie van het maalwerk en de economische crisis in de jaren 1930, zag de eigenaar er verder geen brood meer in het windmaalbedrijf en verkocht daarom in 1936 de inboedel van de molen incl. maalstenen, wieken en bovenas.
Een jaar later kocht een buurman de stenen molenromp met bijbehorende grond. Hierdoor heeft het lot van de molen 20 jaar aan een zijden draad gehangen.
In 1957 kwam de molenromp met kap op de monumentenlijst en in 1967 kocht de gemeente Wisch de molenresten aan om toekomstig herstel mogelijk te maken.
In 1975 kwamen het restauratieplan en de financiën rond, zodat molenmaker Beckers uit Bredevoort de werkzaamheden kon aanvangen.
Op zaterdag 22 mei 1976 werd de molen op feestelijke wijze als maalwerktuig heropend.
Eigenaren van de molen waren: H.M. Arendsen Sr. (1849 - 1856), H.M. Arendsen Jr. (185661873), Th.J. Arendsen en cons. (1873 - 1910), J.P.A. van Erkel (1910 - 1915), W."Haverkamp (1915 - 1920), K. Beeftink (1920 - 1930), H.J. Hilferink (1930 - 1937), G.A. Colenbrander (1937 È1967) en Gemeente Wisch (1967 tot heden).
Maalderij De Nieuwe Molen te Sinderen

Adres: Keurhorsterweg 5
Plaats: 7065 SS Sinderen
Maalderij De Nieuwe Molen is gebouwd in 1926 als opvolger van een standerdmolen uit 1671, die op zijn beurt weer de opvolger was van een achtkantige koren- en oliemolen uit 1652. Dit is uitzonderlijk: een achtkante bovenkruier die wordt opgevolgd door een standerdmolen, dit was eigenlijk altijd net andersom.
De maalderij wordt aangedreven door een Thomassen dieselmotor uit 1930.
Het vermogen is 30 PK. De diesel wordt gestart met perslucht (15 bar)loopt 270 omwentelingen, wat ongeveer neer komt op 60 enden bij een windmolen. De motor wordt met water gekoeld met water uit een regewaterput dat circuleert via een elektrische waterpomp. Er zijn drie koppel stenen, een mengketel, graanreiniger en centrifugaalbuil, en nog wat aanvullende apparatuur zoals een luiwerk en een elevator.
Achter het motorthuis zit ook nog een bakkerij waar tot de helft van de zeventiger jaren roggebrood gebakken.
De maalderij is in 1937 uitgebreid naar zijn huidige vorm en is tot 1981 bedrijf gebleven nadat de activiteiten in de voorafgaande jaren al geleidelijk waren afgenomen.
Het uiterlijk en de inrichting van deze maalderij zijn dus sinds de dertiger jaren vrijwel onveranderd gebleven.
Op de eerste verdieping is een laboratorium opstelling met graanreiningings- en sorteermachines, uit een Wageningse instelling ter beoordeling van de kwaliteit van de granen. Wat ook opvalt is dat bij sommige aangedreven banden de banden recht liggen en bij andere weer gekruist. Het kruisen van banden wordt gedaan om de draairichting de juiste kant op te krijgen.
Door de eigenaar dhr. A.W. Kersjes, zijn sinds het eind van de jaren tachtig onderhouds- en herstelwerkzaamheden uitgevoerd, waardoor de maalderij thans weer geheel bedrijfvaardig is. Dhr. Kersjes heeft het eigendom recentelijk overgedragen aan de Stichting Maalderij 'De Nieuwe Molen" zodat het behoud voor de toekomst een stuk zekerder is geworden.
Sinds 1999 is het complex een Rijksmonument, maalderijen als deze zijn inmiddels nog veel zeldzamer geworden dan hun voorgangers, de wind- of watermolens.
Restaurant d'Olie Mölle te Varsseveld
Adres: Schoolstraat 26
Plaats: 7051 De Varsseveld
In dit reatuarant konden we onze lunch nemen, deze locatie was speciaal gekozen, omdat de molenaar van de Engel, de heer Jan Konink vandaag precies 65 jaar geworden is. Hiep Hiep Hoera. In d'Olie Mölle werd Jan ontvangen en is er voor hem nog speciaal het volgende lied gezongen:
Daarbij die Molen
Ik weet een heerlijk plekje grond
daar waar die molen staat

waar ik mijn allerliefste vond
waarvoor mijn harte slaat
Ik sprak haar voor de eerste keer
aan de oever van de vliet
en sinds die tijd kom ik daar meer
die plek vergeet ik niet
Daar bij die molen die mooie molen
daar woont een meisje
waar ik zoveel van hou
daar bij die molen
die mooie molen
daar wil ik wonen
als zij eens wordt mijn vrouw
Als in de stille avondstond
de zon ten onder ging
en ik haar bij die molen vond
in zoete mijmering
fluisterde zij mij in het oor
o heerlijk saam te zijn
de molen draaide lustig door
en ik zei. ..... .liefste mijn
Ik zie die molen al versierd
ter eer van 't jonge paar
het hele dorp dat juicht en tiert
ze leven menig jaar
en ik zie trots die molen staan
dan zweer ik in die stond
nooit ga ik van die plek vandaan
waar ik mijn liefste vond
Na dit lied gezongen door zo’n 40 molenaars, vertelde jan dat hij nog nooit zoveel felicitaties voor 10 uur ontvangen had en dit dan ook geweldig vond. Iedereen had natuurlijk bij aankomst in de Engel Jan gefeliciteerd en een mooie kaart van de molen overhandigd. Ook zoveel molenkaarten had Jan nog niet eerder tegelijk ontvangen.
Jan ging daarna weer snel naar de molen, want de molen moest draaien en hij was alleen.
Grevers Veevoederfabriek te Sinderen
Adres: Kapelweg 9
Plaats: 7065 AN Sinderen
Geschiedenis
Het bedrijf is in 1936 opgericht door Chris Grevers, de vader van de huidige eigenaar Henk Grevers. Hij is in die periode begonnen met een motormaalderij met als aandrijving voor de machines en molenstenen een 1 cylinder Thomassen dieselmotor van 25 pk. In die maalderij waren twee koppels maalstenen aanwezig, één voor het voergemaal en een tarwesteen. De tarwesteen heeft later ook elektrisch aandrijving gehad. Verder waren er machines aanwezig zoals een meelbuil, een schoningsmachine voor zaaigranen, en een mengketel.
In begin jaren 60 is het silogebouw neergezet voor de bulkopslag van granen en andere grondstoffen. Ook het malen met de hamermolen had inmiddels zijn intrede gedaan. Hiertegen bestond in het begin nogal aversie: een aantal klanten wilde beslist met de stenen gemalen meel. Geleidelijk nam de vraag naar dit meel verder af. Eind jaren zestig is het gedeelte motormaalderij leeggehaald en werd de aldus vrijgekomen ruimt benut voor opslag van zakgoed. In die tijd werd ook de eerste korrelpers aangeschaft met een capaciteit van 1 Uh. waarbij ook de eerste trekkerbulk met een laadcapaciteit van 4 ton zijn intrede deed.
Heden
Momenteel is de maal-mengcapaciteit 6 Uh. De perserij bestaat uit 2 afzonderlijke lijnen van elk 3 Uh. Er wordt per dag ongeveer 13 uur geproduceerd en dat van maandag 07.00 Urn zaterdag 15.00 uur. De productie wordt door 2 personen in een soort ploegensysteem gedaan. Verder is er naast de eigenaar, die de bedrijfsleiding voor zijn rekening neemt, een bulkwagenchauffeur, een mevrouw voor de administratie en 2 buitendienstmedewerkers werkzaam.
Soorten diervoeder
Het assortiment voeders is hoofdzakelijk varkens- en rundveevoeders. Er wordt een klein percentage pluimveevoer gemaakt in zakgoed voor hobbymatig gebruik. Vorig jaar is de nieuwe zakgoedloods in gebruik genomen: de Greverswinkel, met allerlei benodigdheden voor in en om de boerderij. Maar ook particulieren kunnen er terecht voor tuinbenodigdheden, laarzen etc. Verder wordt er vanuit de winkel allerlei diervoer in zakgoed verkocht. Zo zijn er korrelvoeders voor schapen, geiten, konijnen, paarden, vleesvee. Daarnaast wordt er zaagsel, hooi, stro en meststoffen verkocht.
Grondstoffen
Om al deze voeders te kunnen maken zijn er veel grondstoffen nodig. Naast de granen, zoals tarwe, gerst en mais, worden er producten verwerkt die afkomstig zijn als bijproduct uit de levensmiddelenindustrie. Voordbeelden hiervan zijn maisglutenvoermeel, tarwegries, sojaschroot, bietenpulp en zonnepitschroot. Deze worden met een computerprogramma ingerekend in de recepten van de diervoeders zodat ze qua voederwaarde het meest optimaal benut worden.
De excursie
De rondleiding zal beginnen bij de ontvangst van grondstoffen en de opslag in het silogebouw. Daarna is te zien hoe met een recept een charge diervoeder wordt gedoseerd.
Vervolgens wordt deze charge gemalen, daarna worden vitamines en mineralen bijgestort. Vervolgens wordt nog vet en olie toegevoegd en tenslotte wordt het geheel gemengd.
De meeste voeders worden als korrel of brok afgeleverd zodat het gemengde meel wordt afgevoerd naar de korrelpersen. De warme korrels worden gekoeld, gezeefd en afgevoerd naar de opslagsilo's voor gereed product. Van hieruit vindt de verlading plaats in de bulkwagen of het verpakken in zakken van 25 kg
De Bataaf te winterswijk

Adres: Bataafseweg 20
Plaats: 7065 AN Sinderen
Technische gegevens
Type: 8-kante beltmolen Functie
Voorheen: korenmolen
De lidmaten van de Nederlands Hervormde Kerk in Winterswijk hebben in 1800, toen Nederland Bataafse Republiek heette, de stoot tot de oprichting van de molen Bataaf gegeven. Voorgesteld werd toen een windmolen te bouwen en uit de opbrengsten hiervan een fonds te stichten ten behoeve van het onderhoud van de predikanten.
In september 1800 vond de aanbesteding van de bouw plaats. Het werk werd aangenomen voor een bedrag van f 3.255,-. Op 2 juni 1801, omstreeks 12 uur in de middag, werd de molen ingewijd met het malen van het eerste graan. Op 11 augustus 1810 kreeg hij een nieuwe as, omdat in de oude as "rode olm" was gekomen.
In 1849 kwam de molen in eigendom aan G. te Lintum en is sindsdien in handen van zijn familie gebleven.
Deze molen werd in 1936, in opdracht van molenaar J.A. te Lintum, na acht jaar stilstand als eerste voor proef uitgerust met Ten Have-kleppen, bedacht door molenmaker Ten Have uit Aalten. Met groot succes overigens! Vele molenaars in de Achterhoek lieten daarna hun molen met dit nieuwe wieksysteem uitrusten. Dit werkte in combinatie met Dekkerwieken. Nadien werkte Ten Have altijd met stroomlijnneuzen, al zijn in plaats daarvan later ook wel fokwieken toegepast.
De Bataaf was ooit een van de mooiste en de sterkste Achterhoekse Molens en tot 1958 in bedrijf. Helaas werd hij in 1964 onttakeld, uitgesloopt en ingericht als silo voor het mengvoederbedrijf van Te Lintum.
In verband met het staken van het bedrijf heeft de familie Te Lintum in 2003 besloten de molen onder te brengen in een stichting die dan de weg moet vrij maken voor een restauratie. Op 2 juni 2003 heeft de Stichting Molen De Bataaf haar plannen gepresenteerd, een historische datum, want op die dag is het exact twee eeuwen en twee jaar geleden dat het eerste graan op de toen hagelnieuwe Bataaf werd gemalen.
Ondanks dat de restauratie nog niet begonnen is is dit al een speciale molen omdat alle balken van de molen van eiken zijn. En niet zomaar eiken maar heel zwaar eiken. Een voorbeeld de penbalk is gemaakt van 60*60 cm eiken.
Ook speciaal is de stutvang die in deze molen lag. Deze was niet bevestigd aan het rechter voeghout, maar met een stut steun aan de onderkant van het linker voeghout. Het zogenaamde buikstuk ontbreekt en het eerste stuk heet hier teenstuk. Dit heeft ook weer te maken met de constructie van de vang.
De Venemansmolen te Winterswijk

Adres: Venemansweg 7
Plaats: 7102 ET Winterswijk
Technische gegevens
Type: 8-kante stellingmolen Functie korenmolen
Inrichting 1 koppel maalstenen Vlucht: 22,86 m.
Wieksysteem: Van BussellTen Have Binnenroede: 22,86 m., ijzer, gelast, fabr. Vaags te Aalten, nr. 15, uit 1997
Buitenroede: 22,86 m., ijzer, gelast, fabr. Vaags te Aalten, nr. 14, uit 1997
As: Gietijzer, fabr. De Prins van Oranje te 's Hage, 1875, nummer 955
Vang: stutvang en vangtrommel.
Bovenwiel of aswiel: 60 kammen, steek 14 cm., diameter 2,40 m.
Overige molen- of aandrijfwielen: Bonkelaar: 27 kammen
Spoorwiel: 99 kammen, steek 8 cm. Steen rondsel: 32 staven
Belt- of stellinghoogte: 7,40 m. Werktuigen: ?
Kruiwerk: Engels kruiwerk, kruirad Biotoop: Goed
Vroeger stond op het huidige molenerf een standerdmolen die tot 1659 Duits bezit was. Deze verbrandde in 1827.
J.D. Venemans kocht de grond met de molenrechten en de restanten van de standerdmolen en bouwde een nieuwe molen. Sindsdien hebben 5 generaties Venemans hier tot 1992 het molenaarsbedrijf uitgeoefend.
In 1883 brandde deze molen af en men bouwde toen een stoommaalderij met olieslagerij.
In 1898 werd de huidige stellingmolen gebouwd met onderdelen van de in dat jaar in Zaandam Oost gesloopte houtzaagmolen De Goede Hoop (gebouwd ca. 1610).
De molen heeft vanaf 1931 zonder staart en wiekenkruis erbij gestaan. In 1992 werd het maalbedrijf stop gezet en werd de molen met bijgebouwen voor het symbolische bedrag van f 1,= overgedragen aan de Stichting Venemansmolen, die het molencomplex weer in volle glorie in bedrijf wilde stellen en voor het nageslacht wil bewaren.
In 1994 startte de restauratie die in augustus 1997 werd afgesloten. Op 23 september vond de officiële ingebruikstelling van het complex plaats door Z.K.H. Prins Claus. De naam van Oude Molen werd toen veranderd in Venemansmolen, naar de molenaarsfamilie die jaren lang met de Oude Molen gemalen heeft.
Eigenaren van de molen waren: J.D. Venemans (1898 - 1924), G. Venemans (1924 - 1952) en firma G. Venemans (1952 - 1992).
De Meenkmolen te Miste
Adres: Meenkmolenweg 5

Plaats: 7109 AH Miste
Technische gegevens
Type: 8-kante beltmolen Functie korenmolen
Inrichting 1 koppel maalstenen Vlucht 23,00 m.
Wieksysteem: wieken zijn voorzien van stroomlijnneuzen, binnenroede met Ten Havekleppen
Binnenroede: 23,00 m., ijzer, gelast, fabr. Groot Wesseldijk, nummer 27, bouwjaar 1988 Buitenroede: 23,00 m., ijzer, gelast, fabr. Groot Wesseldijk, nummer 28, bouwjaar 1988
As: gietijzer, fabr. Koning, nr. 225, uit 1913, lengte 4,90 m.
Vang: stutvang met vangtrommel. Bovenwiel of aswiel: 58 kammen, steek 11,5 cm.
Overige molen- of aandrijfwielen: Bonkelaar: 30 kammen
Spoorwiel: 92 kammen, steek 8,5 cm. Steenschijfloop: 28 staven Overbrengingsverhoudingen: 1 :6,3 Belt- of stelling hoogte: 3,20 m. Kruiwerk: Engels kruiwerk, kruihaspel Biotoop: Bedenkelijk
De molen is vernoemd naar de boerderij Meenk van de familie Tenkink.
De molen is gebouwd door de Winterswijkse molenbouwer Maas in opdracht van Roelof Tenkink. Deze man was uit Ratum afkomstig en woonde sinds zijn huwelijk op de boerderij Meenk.
De molen is op 1 augustus 1851 voor het eerst in werking gesteld. Zowel de familie Tenkink als Roosen waren geen molenaars, zij verpachten de molen.
In 1883 werd het bedrijf uitgebreid met een maalderij en houtzagerij, aangedreven door een stoommachine. Deze werd in 1922 vervangen door een Dieselmotor.
In 1913 kreeg de molen op één roede zelfzwichting. Dit systeem werd in 1946 vervangen door een Ten Have-wieksysteem.
In 1955 werd op de plek van de zagerij een nieuwe maalderij met silo's gebouwd. Met de molen werd daarna niet meer gemalen.
In 1962 onderging de molen een restauratie en eind 1988 maakte molenmaker Vaags uit Aalten een aanvang met een nieuwe restauratie, waarna de molen op 19 mei 1990 weer in gebruik genomen werd. Hierbij werd het rollenkruiwerk vervangen door het huidige Engels kruiwerk.
Vorige eigenaren waren: H.J. Tenkink (1851 - 1893), H.J. Tenkink (1893 - 1895), G. Roosen (1895 - 1918), Erven Roosen-Tenlink (1918 - 1937), H.C.J. Roosen (1937 - 1952), J.H. Woordes (195221962) en B.H. Woordes (1962 -I). Tegenwoordig eigendom van H.J. Woordes.
De Prins van Oranje te Bredevoort

Adres: Landstraat 32-34
Plaats: 7126 AV Bredevoort
Technische gegevens
Type: ronde stenen beltmolen Functie korenmolen
Inrichting 2 koppel maalstenen Vlucht: 25,00 m.
Wieksysteem: Busselneuzen en Ten Have-kleppen
Binnenroede: 25,00 m., ijzer, gelast, fabr. Vaags te Aalten, nummer 3, bouwjaar 1992.
Buitenroede: 25,00 m., ijzer, gelast, fabr. Vaags te Aalten, nummer 2, bouwjaar 1992.
As: Gietijzer, fabr. Prins van Oranje, nummer en jaartal onbekend, lengte 5,10 m.
Vang: Vlaamse trommelvang en pal Bovenwiel of aswiel: 63 kammen, steek 12 cm.
Overige molen- of aandrijfwielen:
Bovenbonkelaar: 32 kammen Spoorwiel: 82 kammen Steenschijfloop: 25 staven Overbrengingsverhoudingen: 1 :6,5 Belt- of stellinghoogte: 3,50 m.
Kruiwerk: houten rollen, kruirad
Biotoop: Aanvaardbaar
Molenaars info:
De molen heeft 3 koppel stenen waarvan er één op stroom draaide. Verder is het een wal- berg-molen, dus zo'n 10 m onder de wiek t.o.v. de omgeving met een prachtig uitzicht over de 'stad'. Een 1 cylinder Deutz dieselmotor staat in de ambachtelijke graanmaalderij bij de molen, maar is helaas niet te bekijken.
Geschiedenis:
Omstreeks 1700 is door koning-stadhouder Willem 111, als heer van Bredevoort, toestemming verleend voor de bouw van een standerdmolen op Welgemoed, één der zes bolwerken van de stad.
Op het zelfde bolwerk is in 1870 de huidige molen gebouwd, nadat de standerdmolen in 1869 afbrandde. De bouw lag destijds enige tijd stil, omdat de Duitse metselaars moesten dienen als soldaat in de Frans-Pruisische oorlog.
De molen is in 1968 gerestaureerd.
In 1991/1992 is de molen weer onder handen geweest (het technische gedeelte).
De huidige roeden van Vaags zijn er toen gekomen na breuk van de geklonken binnen roede. Bij deze laatste restauratie is er weer een tweede beltdeur gekomen op dezelfde plek als vroeger. De molen heeft niet alleen een belt van 3,5 m. hoogte, maar daaronder zit ook nog een 6 m. hoge stadswal (verdedigingswerk van vroeger).
Eigenaren van de molen waren: Gt. Wm. Heusinkveld (1870 - 1890), F. Heusinkveld (1890 -1920), firma Navis (1920 - 1973) en J.W. Woordes (1973 - 2006).
De Wenninkmolen te Lintelo

Adres: Genderingseweg 27
Plaats: 7122 ME Lintelo
Technische gegevens
Type: ronde stenen beltmolen Functie korenmolen
Inrichting 1 koppel maalstenen Vlucht: 23,88 m.
Wieksysteem: Oud-Hollands en Ten Have-kleppen Binnenroede: 23,33 m., ijzer, gelast, fabr. GroottWesseldijk, nr. 10, bouwjaar 1984
Buitenroede: 23,88 m., ijzer, geklonken, Gebr. Pot te Kinderdijk, nummer en bouwjaar onbekend
As: gietijzer, fabr. De Prins van Oranje te 's Hage, nummer 500, bouwjaar 1867, lengte 5,00 m.
Vang: Vlaamse vang met trommel en pal
Bovenwiel of aswiel: 57 kammen, steek 12 cm. Overige molen- of aandrijfwielen: Bovenbonkelaar: 30 kammen, Spoorwiel: 78 kammen, 2e Bonkelaar: 20 kammen, Onderwiel2e koning: 53 kammen, 1e Wiel maalas: 41 kammen, 2e Wiel maalas: 32 kammen, Wiel op bolspil: 42 kammen Overbrengingsverhoudingen: 1 :7,26
Belt- of stellinghoogte: 3,40 m.
Kruiwerk: Houten rollenkruiwerk, kruihaspel Biotoop: Matig.
Molenaarsinfo:
De "Wenninkmolen" in Lintelo is een bergmolen met deels een aanbouw. Door moderniseringen door de jaren heen zijn er 8 kamraderen tussen wieken en steen en 2 koningspillen. Er wordt gemalen op een maalstoel. Voor het graan- en meeltransport e.d. zijn er riemaandrijvingen met totaal 12 riemschijven. Alles alleen op de wind.
De vlucht is ook wat uitzonderlijk. De buitenroede heeft oud-hollandse ophekking terwijl de binnenroe ten Have-kleppen heeft met van Bussel ( en 0,5 m kleinere vlucht).
Geschiedenis:
De molen wordt nog steeds gebruikt voor het malen van veevoer op kleine schaal. De laatste restauratie van de molen was rond in 1985.
Eigenaren waren: H. Wennink (1850 - 1890), H.W. Wennink (1890 - 1920), G.J. Wisselink (1920 1948), Coöp. Landbouwver. Aalten (1948 - 1973) en A. Nijland (van 1972 tot 1996).
Colofon
Samengesteld door Eep Top in samenwerking met Hans Vink voor het Gilde van Vrijwillige Molenaars afdeling Gelderland, maart 2008. Met een extra "toetje" van Thijs Nieuwenhuis Martie te Brake. Aanvullende informatie door Hans Gijsbers alles naar aanleiding van de bezoeken.
Bronnen
De molenaars van de betreffende molens
Gegevens en geschiedenis van de molens: www.molendatabase.nl en www.molens.nl
Foto’s Hans Gijsbers genomen op de excursiedag.
Zie ook andere foto’s op : http://picasaweb.google.nl/Nederlandse.molens/MolenExcursieMaart2008”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten