Dit is alweer mijn 38e dag als leerling molenaar. Aanwezig vandaag zijn Hans de Kroon (molenaar) en ikzelf.
Het weersvooruitzicht is als volgt:
Zaterdag overdag zijn er perioden met zon. Later in de ochtend en in de middag is er kans op een lokale bui, mogelijk met onweer. In het zuidwesten is het eerst bewolkt, maar later komt ook daar de zon nu en dan tevoorschijn. De middagtemperatuur loopt uiteen van 25 graden landinwaarts tot 18 a 20 graden aan zee. De noordenwind is zwak tot matig, rond kracht 3, aan de westkust soms vrij krachtig, 5.
Zie ook plaatje met prognose.
Het programma voor vandaag 07-06-2008 gelet op het weer: We starten met bedrijfsklaar maken, daarna gaan we draaien voor de prins. Na de koffie gaan we de silo bij het maalkoppel leegmaken, het restant rogge gaan we pletten samen met de 4 zakken die al bij de pletter staan. In tegenstelling tot de windvoorspelling komt de wind bij ons nu uit het zuidoosten en daarom moeten we weer van NW naar ZO kruien. We beginnen met het losmaken van de roekettingen en de bliksemafleider. Dan lichten we de steen op de maalzolder. Daarna kruien we eerst de molen rechtsom tot deze op het Zuidoosten staat. Pas nu gaan we naar de luizolder en zetten de molen uit zijn werk. We hangen de vlag uit op de kapzolder smeren het halslager, penlager en de tegel.
Dan gaan we opzeilen, we starten met 4 hele, want de wind is zwak tot matig 2/3 Bft. Daarna plaatsen we de bescherming voor het publiek. We lichten de vang en de molen draait voor de prins, maar wel heel zacht. Dan is er tijd voor koffie , na de koffie gaan we samen de silo leeg maken in papieren zakken. Omdat er geen steunpunt is om de zakken te steunen doe ik het direct vanaf het blootgelegde koppel, waar ik op sta. Aan de silo heb ik de glijgoot gekoppeld en daarover schuif ik een zak. Dan open ik de schuif en de rogge glijd via de goot in de zak, als het gewicht me teveel wordt sluit ik de schuif en kan de volgende zak aan de glijgoot hangen en de 2e zak kan gevuld worden. Helaas breken nu de bevestigingen van de glijgoot af en valt de hele boel naar beneden. Ik had net daarvoor de schuif al gesloten dus het gemorste graan viel wel mee, maar dit moet ik wel eerst opruimen voordat ik het restant uit de silo kan halen. Hans komt helpen en met vereende krachten maken we de boel schoon. Daarna halen we ook het laatste restant uit de silo zodat deze ook weer leeg is en nog schoon gemaakt kan worden. Er zat nog ongeveer 100 kg in de silo en deze ga ik eerst naar de graanzolder luien om deze vervolgens met de andere voorraad van 200 kg te pletten. Om te kunnen pletten moeten we natuurlijk eerst de pletter en de vulpijp schoonmaken. Als dit gebeurt is gaan we eerst een boterham eten want het is alweer 12.30 uur. Na de lunch heb ik nog eerst de molen helemaal naar het zuiden gekruid, omdat de wind al een tijdje vanuit deze richting kwam. Hierdoor nam de snelheid ook weer wat toe. Dan gaan we verder met het instellen van de pletter. Eerst een proefje. Hieruit bleek dat de pletter nog stakker moest. Dit was met de hand niet meer mogelijk en daarom hebben we het volgende gedaan. De bevestiging van de lagering losgemaakt zodat er meer speling komt op de rollen. Ook aan de achterkant bij de veren zagen we dat er een aantal moeren aangedraaid moesten worden. Daarna hebben we de rollen zodanig ingesteld dat ze net niet meer aanlopen. Dat was het punt om alle bouten en moeren weer vast te zetten. Weer een proefje door de pletter en alles is ok we kunnen beginnen. Eerst gaat de rogge uit de papieren zakken in de pletter terwijl Hans beneden het geplette goed opvangt. Als alle papieren zakken leeg zijn kan ik beginnen met de 200 kg uit de jute zakken. Als ik nog maar net de kaar vol geschept heb komen er bezoekers Ik ga de rondleiding doen terwijl Hans de zaak draaiende houd. Deze bezoekers (Polen) zijn zeer geïnteresseerd. Een van hen is engineer en wil graag weten hoe een molen werkt. Als ik alles heb laten zien willen ze ook nog graag de kap in. Omdat de wind erg zwak is stop ik de molen en zet de kneppel vast. (Beveiliging) dan neem ik ze mee in de kap en laat daar zien hoe het geheim van de molen eruit ziet. Heel verheugd nemen ze kennis van deze eeuwenoude techniek. Als ze alles gezien hebben gaan we weer naar beneden waar ik de kneppel weer losmaak en de vang licht. Als de molen weer draait neem ik ze helemaal mee naar benden alwaar ik ze nog wat informatie geef. De heren zijn erg blij met de rondleiding en beloven ons een biertje. Hans is inmiddels klaar met pletten en we besluiten eerst maar thee te drinken. Als we dit doen komt een van de Polen weer terug met 2 flesjes bier. Dit zullen we later thuis met plezier nuttigen. Daarna gaan Hans verder om de gevulde zakken dicht te maken en te voorzien van een sticker en op een pallet te leggen. Ik ga boven bij de pletter de boel opruimen en als ik hiermee klaar ben is het alweer tijd om af te zeilen. Ik doe dit helemaal alleen terwijl Hans benden allerlei zaken regelt.
Ik heb de afzetting weggehaald. De molen gevangen bij wiek nr. 2 en het bord eruit het zeil eraf gehaald en geklampt. Vervolgens heb ik dit ook bij wiek 3,4 en 1 en gedaan. Daarna heb ik het wiekenkruis vastgelegd met de roeketting en de bliksemkabel vast gemaakt en met een mooie lus gelegd. Dan de pal losgemaakt en de kneppel vastgezet. Ook het vangtouw heb ik netjes weggehangen. Dan ga ik naar de kapzolder en onderweg zet ik de steen in het werk. Op de zolder heb ik de vlag gestreken, het luikgesloten, halslager en penlager van vet (reuzel) voorzien en aangedrukt en de tellerstand genoteerd. Daarna heb ik de kapzolder verlaten waarbij het licht is uitgedaan en het luik gesloten. Op de maalzolder nog de steen bijgezet. Ik heb de deuren gesloten en gezorgd dat regenlekkage in de emmer loopt. Beneden gekomen had Hans de luiken gesloten, en de administratie gedaan. Ik vul nog mijn maalboek in en dan komt er weer een einde aan een drukke maar mooie draaidag.
Het weersvooruitzicht is als volgt:
Zaterdag overdag zijn er perioden met zon. Later in de ochtend en in de middag is er kans op een lokale bui, mogelijk met onweer. In het zuidwesten is het eerst bewolkt, maar later komt ook daar de zon nu en dan tevoorschijn. De middagtemperatuur loopt uiteen van 25 graden landinwaarts tot 18 a 20 graden aan zee. De noordenwind is zwak tot matig, rond kracht 3, aan de westkust soms vrij krachtig, 5.
Zie ook plaatje met prognose.

Dan gaan we opzeilen, we starten met 4 hele, want de wind is zwak tot matig 2/3 Bft. Daarna plaatsen we de bescherming voor het publiek. We lichten de vang en de molen draait voor de prins, maar wel heel zacht. Dan is er tijd voor koffie , na de koffie gaan we samen de silo leeg maken in papieren zakken. Omdat er geen steunpunt is om de zakken te steunen doe ik het direct vanaf het blootgelegde koppel, waar ik op sta. Aan de silo heb ik de glijgoot gekoppeld en daarover schuif ik een zak. Dan open ik de schuif en de rogge glijd via de goot in de zak, als het gewicht me teveel wordt sluit ik de schuif en kan de volgende zak aan de glijgoot hangen en de 2e zak kan gevuld worden. Helaas breken nu de bevestigingen van de glijgoot af en valt de hele boel naar beneden. Ik had net daarvoor de schuif al gesloten dus het gemorste graan viel wel mee, maar dit moet ik wel eerst opruimen voordat ik het restant uit de silo kan halen. Hans komt helpen en met vereende krachten maken we de boel schoon. Daarna halen we ook het laatste restant uit de silo zodat deze ook weer leeg is en nog schoon gemaakt kan worden. Er zat nog ongeveer 100 kg in de silo en deze ga ik eerst naar de graanzolder luien om deze vervolgens met de andere voorraad van 200 kg te pletten. Om te kunnen pletten moeten we natuurlijk eerst de pletter en de vulpijp schoonmaken. Als dit gebeurt is gaan we eerst een boterham eten want het is alweer 12.30 uur. Na de lunch heb ik nog eerst de molen helemaal naar het zuiden gekruid, omdat de wind al een tijdje vanuit deze richting kwam. Hierdoor nam de snelheid ook weer wat toe. Dan gaan we verder met het instellen van de pletter. Eerst een proefje. Hieruit bleek dat de pletter nog stakker moest. Dit was met de hand niet meer mogelijk en daarom hebben we het volgende gedaan. De bevestiging van de lagering losgemaakt zodat er meer speling komt op de rollen. Ook aan de achterkant bij de veren zagen we dat er een aantal moeren aangedraaid moesten worden. Daarna hebben we de rollen zodanig ingesteld dat ze net niet meer aanlopen. Dat was het punt om alle bouten en moeren weer vast te zetten. Weer een proefje door de pletter en alles is ok we kunnen beginnen. Eerst gaat de rogge uit de papieren zakken in de pletter terwijl Hans beneden het geplette goed opvangt. Als alle papieren zakken leeg zijn kan ik beginnen met de 200 kg uit de jute zakken. Als ik nog maar net de kaar vol geschept heb komen er bezoekers Ik ga de rondleiding doen terwijl Hans de zaak draaiende houd. Deze bezoekers (Polen) zijn zeer geïnteresseerd. Een van hen is engineer en wil graag weten hoe een molen werkt. Als ik alles heb laten zien willen ze ook nog graag de kap in. Omdat de wind erg zwak is stop ik de molen en zet de kneppel vast. (Beveiliging) dan neem ik ze mee in de kap en laat daar zien hoe het geheim van de molen eruit ziet. Heel verheugd nemen ze kennis van deze eeuwenoude techniek. Als ze alles gezien hebben gaan we weer naar beneden waar ik de kneppel weer losmaak en de vang licht. Als de molen weer draait neem ik ze helemaal mee naar benden alwaar ik ze nog wat informatie geef. De heren zijn erg blij met de rondleiding en beloven ons een biertje. Hans is inmiddels klaar met pletten en we besluiten eerst maar thee te drinken. Als we dit doen komt een van de Polen weer terug met 2 flesjes bier. Dit zullen we later thuis met plezier nuttigen. Daarna gaan Hans verder om de gevulde zakken dicht te maken en te voorzien van een sticker en op een pallet te leggen. Ik ga boven bij de pletter de boel opruimen en als ik hiermee klaar ben is het alweer tijd om af te zeilen. Ik doe dit helemaal alleen terwijl Hans benden allerlei zaken regelt.
Ik heb de afzetting weggehaald. De molen gevangen bij wiek nr. 2 en het bord eruit het zeil eraf gehaald en geklampt. Vervolgens heb ik dit ook bij wiek 3,4 en 1 en gedaan. Daarna heb ik het wiekenkruis vastgelegd met de roeketting en de bliksemkabel vast gemaakt en met een mooie lus gelegd. Dan de pal losgemaakt en de kneppel vastgezet. Ook het vangtouw heb ik netjes weggehangen. Dan ga ik naar de kapzolder en onderweg zet ik de steen in het werk. Op de zolder heb ik de vlag gestreken, het luikgesloten, halslager en penlager van vet (reuzel) voorzien en aangedrukt en de tellerstand genoteerd. Daarna heb ik de kapzolder verlaten waarbij het licht is uitgedaan en het luik gesloten. Op de maalzolder nog de steen bijgezet. Ik heb de deuren gesloten en gezorgd dat regenlekkage in de emmer loopt. Beneden gekomen had Hans de luiken gesloten, en de administratie gedaan. Ik vul nog mijn maalboek in en dan komt er weer een einde aan een drukke maar mooie draaidag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten