De Achterste of Laaglandse Molen te Hellouw. + weidemolen
De poldermolen van Waardenburg
De poldermolen van Geldermalsen
De poldermolen van Wadenoijen
Alle poldermolens zijn naamloos, maar dat maakt de excursie er niet minder om.
Het weer op deze excursiedag was als volgt:
In de loop van de nacht wordt het overal droog en klaart het flink op. Dankzij de doorstaande zuidenwind ontstaat geen mist. De minimumtemperatuur ligt rond 6 graden. De wind is zuidelijk en meest matig, kracht 3 tot 4 en aan de kust en op het IJsselmeer vrij krachtig, 5 en mogelijk enige tijd krachtig, 6. Morgen overdag zijn er perioden met zon. Vooral langs de noordwestkust is er kans op een enkele bui. In de loop van de middag neemt in het westen de bewolking alweer toe en 's avonds gaat het af en toe regenen. De middagtemperatuur ligt rond 11 graden. De wind blijft uit zuidelijke richtingen waaien en is matig, kracht 3 tot 4 en aan zee (vrij) krachtig, 5 à 6. In de loop van middag trekt de wind aan zee nog verder aan en wordt hard, kracht 7 en later in de avond mogelijk al stormachtig, 8.

Ook van bovengenoemde molens heb ik natuurlijk weer foto’s gemaakt en deze zijn te vinden op: http://picasaweb.google.nl/Nederlandse.molens/MolensTielerwaard#
Achterste of Laaglandse Molen te Hellouw
Als eerste zijn we naar deze wipmolen gegaan , toevallig was er ook iemand aanwezig van de Molenstichting Gelders Rivierengebied die ons vertelde dat de molen nog dit jaar op een aantal punten onderhoud gaat krijgen. In het stormbint moeten een aantal balken vervangen worden, welke de constructie moeten ondersteunen. De staart moet gedeeltelijk vervangen worden . Ook is er actief leven gesignaleerd van de bonte knaagkever welke opgelost moet worden. Ook moet de molen een schilderbeurt krijgen. Het Schep rad loopt aan en zal ook nagekeken moeten worden. Na deze informatie hebben we met de molenaar een rondgang door de molen gemaakt en hier vielen ons de volgende punten op. Het waterwiel draait in een mooi betegelde put. Omdat de molen bewoond word zijn is niet de gehele constructie goed te zien. Hiervoor heeft de molenaar een mooie oplossing. Hij is namelijk in het bezit van een map met originele tekeningen in kleur gemaakt door dhr. Sipman . Op een van deze tekeningen is ook de constructie van de Wipmolen goed te zien. Deze wip molen is uitgerust met een evenaar . Deze wipmolen is een van de grootste wipmolens van Nederland . Zie ook foto 1 t/m 61. En naast de molen staat ook nog het privé eigendom van de molenaar. Hij heeft namelijk ook een weidemolen. Zie foto 153 t/m 157
Achterste of Laaglandse Molen te Hellouw
Als eerste zijn we naar deze wipmolen gegaan , toevallig was er ook iemand aanwezig van de Molenstichting Gelders Rivierengebied die ons vertelde dat de molen nog dit jaar op een aantal punten onderhoud gaat krijgen. In het stormbint moeten een aantal balken vervangen worden, welke de constructie moeten ondersteunen. De staart moet gedeeltelijk vervangen worden . Ook is er actief leven gesignaleerd van de bonte knaagkever welke opgelost moet worden. Ook moet de molen een schilderbeurt krijgen. Het Schep rad loopt aan en zal ook nagekeken moeten worden. Na deze informatie hebben we met de molenaar een rondgang door de molen gemaakt en hier vielen ons de volgende punten op. Het waterwiel draait in een mooi betegelde put. Omdat de molen bewoond word zijn is niet de gehele constructie goed te zien. Hiervoor heeft de molenaar een mooie oplossing. Hij is namelijk in het bezit van een map met originele tekeningen in kleur gemaakt door dhr. Sipman . Op een van deze tekeningen is ook de constructie van de Wipmolen goed te zien. Deze wip molen is uitgerust met een evenaar . Deze wipmolen is een van de grootste wipmolens van Nederland . Zie ook foto 1 t/m 61. En naast de molen staat ook nog het privé eigendom van de molenaar. Hij heeft namelijk ook een weidemolen. Zie foto 153 t/m 157

Fotograaf: Jan Knegt
Algemeen
Nummer: 183
Naam: Achterste of Laaglandse Molen
Plaats: Hellouw
Adres: Zeek 6 - 4174 LH Hellouw
Gemeente: Neerijnen Provincie: Gelderland
Molencategorie: Windmolen
Type: wipmolen Functie: poldermolen Inrichting : scheprad
Maalvaardig: Ja, maalt (op vrijwillige basis)
Bouwjaar: 1864
Eigenaar: Molenstichting Gelders Rivierengebied
Algemeen
Nummer: 183
Naam: Achterste of Laaglandse Molen
Plaats: Hellouw
Adres: Zeek 6 - 4174 LH Hellouw
Gemeente: Neerijnen Provincie: Gelderland
Molencategorie: Windmolen
Type: wipmolen Functie: poldermolen Inrichting : scheprad
Maalvaardig: Ja, maalt (op vrijwillige basis)
Bouwjaar: 1864
Eigenaar: Molenstichting Gelders Rivierengebied
Geschiedenis
De eerste molen is op deze plek in 1572 door kruiend ijs (na een overstroming) verwoest.De voorganger van de huidige molen (no. 2) is in 1864 door brand verwoest. De huidige molen is dus de 3e molen op deze lokatie en werd in 1864 na het afbranden van de 2e molen gebouwd en bemaalde tot 1947 het lage deel van de polder Hellouw.Tot 1953 was de molen eigendom van de (dorps)polder Hellouw, daarna tot 1974 eigendom van het Polderdistrict Tielerwaard.In 1953, 1967 en in 1994 is de molen gerestaureerd. Bij de laatste restauratie werd de molen weer in maalvaardige toestand gebracht en werd tevens een maalcircuit aangebracht.
Informatie
Molenaar: Petro van Doorne Telefoon: 06-1919 5460
Openingstijden: op afspraak Open voor publiek: Ja
De eerste molen is op deze plek in 1572 door kruiend ijs (na een overstroming) verwoest.De voorganger van de huidige molen (no. 2) is in 1864 door brand verwoest. De huidige molen is dus de 3e molen op deze lokatie en werd in 1864 na het afbranden van de 2e molen gebouwd en bemaalde tot 1947 het lage deel van de polder Hellouw.Tot 1953 was de molen eigendom van de (dorps)polder Hellouw, daarna tot 1974 eigendom van het Polderdistrict Tielerwaard.In 1953, 1967 en in 1994 is de molen gerestaureerd. Bij de laatste restauratie werd de molen weer in maalvaardige toestand gebracht en werd tevens een maalcircuit aangebracht.
Informatie
Molenaar: Petro van Doorne Telefoon: 06-1919 5460
Openingstijden: op afspraak Open voor publiek: Ja
Technische gegevens Vlucht: 27,30 m.
Wieksysteem: Oud-Hollands
Binnenroede: 27,30 m., ijzer, geklonken, fabr. Gebr. Pot te Kinderdijk, nr. 1816, bouwjaar 1899
Buitenroede: 27,30 m., ijzer, gelast, fabr. Derckx, nr. 447,bouwjaar 1983
As: gietijzer, fabr. L.I. Enthoven & Co. te 's Hage, nr. 382, bouwjaar 1864, lengte 5,70 m.
Vang: Vlaamse vang met evenaar
Bovenwiel of aswiel: 57 kammen, steek 15 cm.
Overige molen- of aandrijfwielen: Bovenschijfloop: 25 staven, onderschijfloop: 26 staven, Waterwiel: 87 kammen, steek 17,6 cm.
Overbrengingsverhoudingen: 1:0,68
Kruiwerk: zetelkruiwerk, kruilier
Rijksmonument nummer : 30348
Ten Bruggecate nummer 843
Specificaties: Diam. scheprad = 6,50 m., breedte scheprad = 0,45 m. Circuitbemaling
Wieksysteem: Oud-Hollands
Binnenroede: 27,30 m., ijzer, geklonken, fabr. Gebr. Pot te Kinderdijk, nr. 1816, bouwjaar 1899
Buitenroede: 27,30 m., ijzer, gelast, fabr. Derckx, nr. 447,bouwjaar 1983
As: gietijzer, fabr. L.I. Enthoven & Co. te 's Hage, nr. 382, bouwjaar 1864, lengte 5,70 m.
Vang: Vlaamse vang met evenaar
Bovenwiel of aswiel: 57 kammen, steek 15 cm.
Overige molen- of aandrijfwielen: Bovenschijfloop: 25 staven, onderschijfloop: 26 staven, Waterwiel: 87 kammen, steek 17,6 cm.
Overbrengingsverhoudingen: 1:0,68
Kruiwerk: zetelkruiwerk, kruilier
Rijksmonument nummer : 30348
Ten Bruggecate nummer 843
Specificaties: Diam. scheprad = 6,50 m., breedte scheprad = 0,45 m. Circuitbemaling
Poldermolen Waardenburg (naamloos) te Waardenburg
Ook de poldermolen van Waardenburg heeft een aantal aparte zaken. Het water wordt verpompt met 3 schroefpompen met een capacitiet van 20, 40 en 60 m3 per minuut. Deze pompen zijn al draaiend in en uit het werk te zetten. De aandrijving van de koningspil (dit is een metalen as die onder een vliegwiel aandrijft, welke weer met een eindloze band de drie pompen aan drijft.) is een conisch metalen rondsel met gelagerde metalen staven. Het bovenwiel heeft wel houten kammen. In deze molen mag men de kammen niet wassen. Dit wordt allemaal door de metalen staven overgenomen. Zie ook foto’s 92 t/m 118. Deze molen heeft nog een dubbele functie de molen helpt nog met de waterhuishouding van het natuurgebied ’t Broek in de komgronden van Waardenburg. Daarnaast is de molen als zodanig ook opgenomen in excursies die door Staatsbosbeheer worden georganiseerd.
Ook de poldermolen van Waardenburg heeft een aantal aparte zaken. Het water wordt verpompt met 3 schroefpompen met een capacitiet van 20, 40 en 60 m3 per minuut. Deze pompen zijn al draaiend in en uit het werk te zetten. De aandrijving van de koningspil (dit is een metalen as die onder een vliegwiel aandrijft, welke weer met een eindloze band de drie pompen aan drijft.) is een conisch metalen rondsel met gelagerde metalen staven. Het bovenwiel heeft wel houten kammen. In deze molen mag men de kammen niet wassen. Dit wordt allemaal door de metalen staven overgenomen. Zie ook foto’s 92 t/m 118. Deze molen heeft nog een dubbele functie de molen helpt nog met de waterhuishouding van het natuurgebied ’t Broek in de komgronden van Waardenburg. Daarnaast is de molen als zodanig ook opgenomen in excursies die door Staatsbosbeheer worden georganiseerd.

Fotograaf: Marcel Stroo
Algemeen
Nummer: 449
Naam: Poldermolen Waardenburg (naamloos)
Plaats: Waardenburg
Adres: Molenkampweg 22 - 4176 LW Waardenburg
Gemeente: Neerijnen Provincie: Gelderland
Molencategorie: Windmolen
Type: 8-kante grondzeiler Functie : poldermolen
Inrichting : schroefpompen
Maalvaardig: Ja, maalt (op vrijwillige basis)
Bouwjaar: 1867
Eigenaar: Staatsbosbeheer
Algemeen
Nummer: 449
Naam: Poldermolen Waardenburg (naamloos)
Plaats: Waardenburg
Adres: Molenkampweg 22 - 4176 LW Waardenburg
Gemeente: Neerijnen Provincie: Gelderland
Molencategorie: Windmolen
Type: 8-kante grondzeiler Functie : poldermolen
Inrichting : schroefpompen
Maalvaardig: Ja, maalt (op vrijwillige basis)
Bouwjaar: 1867
Eigenaar: Staatsbosbeheer
Geschiedenis
De voorganger van deze molen is in 1867 door brand verwoest. In 1961 kreeg de molen in het kader van een ruilverkaveling Tielerwaard-West als taak om het komgronden reservaat "t Broek" te bemalen, waar een hoger peil wordt gehandhaafd dan bij de omringende gronden. De molen maalt hoofdzakelijk in. In 1927 is het scheprad door de huidige pompen vervangen. Deze pompen kunnen zowel afzonderlijk van elkaar of gezamenlijk werken. In 1994 is bij een restauratie de kap en het gevlucht van de molen vernieuwd. 't Broek is een door Staatsbosbeheer beheerd natuurgebied van 120 ha waar ook nog 2 eendenkooien in bedrijf zijn. Komgronden zijn de laagst gelegen delen van de Betuwe die tot medio 1940 probleemgebieden voor de boeren waren, daar de kleibodem slecht water doorliet en daardoor een groot deel van het jaar te drassig voor het boerenbedrijf was. Meestal waren deze komgronden begroeid door riet en moerasbos. Deze molen had vroeger als taak om wat te doen aan de ergste wateroverlast.Door ruilverkavelingen, brede watergangen en grote gemalen, heeft men deze komgronden na de Tweede Wereldoorlog in cultuur kunnen brengen.Het reservaat en een eendenkooi zijn tussen 1 april en 1 september opengesteld voor bezoek.
De voorganger van deze molen is in 1867 door brand verwoest. In 1961 kreeg de molen in het kader van een ruilverkaveling Tielerwaard-West als taak om het komgronden reservaat "t Broek" te bemalen, waar een hoger peil wordt gehandhaafd dan bij de omringende gronden. De molen maalt hoofdzakelijk in. In 1927 is het scheprad door de huidige pompen vervangen. Deze pompen kunnen zowel afzonderlijk van elkaar of gezamenlijk werken. In 1994 is bij een restauratie de kap en het gevlucht van de molen vernieuwd. 't Broek is een door Staatsbosbeheer beheerd natuurgebied van 120 ha waar ook nog 2 eendenkooien in bedrijf zijn. Komgronden zijn de laagst gelegen delen van de Betuwe die tot medio 1940 probleemgebieden voor de boeren waren, daar de kleibodem slecht water doorliet en daardoor een groot deel van het jaar te drassig voor het boerenbedrijf was. Meestal waren deze komgronden begroeid door riet en moerasbos. Deze molen had vroeger als taak om wat te doen aan de ergste wateroverlast.Door ruilverkavelingen, brede watergangen en grote gemalen, heeft men deze komgronden na de Tweede Wereldoorlog in cultuur kunnen brengen.Het reservaat en een eendenkooi zijn tussen 1 april en 1 september opengesteld voor bezoek.
Informatie
Molenaar: Dhr. L. van der Ham en Gerard van der Heide
Telefoon: 06-5121 8229 of 06-5333 6278
Email: gvanderheide@herutiel.nl
Openingstijden: zaterdag en op afspraak
Open voor publiek: Ja
Technische gegevens
Vlucht: 27,00 m.
Wieksysteem: Oud-Hollands
Binnenroede: 27,00 m., ijzer, gelast, fabr. Vaags te Aalten, nummer 7, bouwjaar 1993.
Buitenroede: 27,00 m., ijzer, gelast, fabr. Vaags te Aalten, nummer 6, bouwjaar 1993.
As: Gietijzer, fabr. Prins van Oranje ‘s-Hage, nr. 469, uit 1867, lengte 5,50 m.
Vang: Vlaamse vang, wipstok
Bovenwiel of aswiel: 67 kammen, steek 14,0 cm., ø ?? m.
Overige molen- of aandrijfwielen: Bovenschijfloop: 20 staven.
Overbrengingsverhoudingen: 1:3,35
Kruiwerk: Engels kruiwerk, kruilier
Rijksmonument nummer : 30375
Ten Bruggecate nummer : 846
Specificaties: Drie schroefpompen, Opvoerhoogte: ca. 1 m.
Molenaar: Dhr. L. van der Ham en Gerard van der Heide
Telefoon: 06-5121 8229 of 06-5333 6278
Email: gvanderheide@herutiel.nl
Openingstijden: zaterdag en op afspraak
Open voor publiek: Ja
Technische gegevens
Vlucht: 27,00 m.
Wieksysteem: Oud-Hollands
Binnenroede: 27,00 m., ijzer, gelast, fabr. Vaags te Aalten, nummer 7, bouwjaar 1993.
Buitenroede: 27,00 m., ijzer, gelast, fabr. Vaags te Aalten, nummer 6, bouwjaar 1993.
As: Gietijzer, fabr. Prins van Oranje ‘s-Hage, nr. 469, uit 1867, lengte 5,50 m.
Vang: Vlaamse vang, wipstok
Bovenwiel of aswiel: 67 kammen, steek 14,0 cm., ø ?? m.
Overige molen- of aandrijfwielen: Bovenschijfloop: 20 staven.
Overbrengingsverhoudingen: 1:3,35
Kruiwerk: Engels kruiwerk, kruilier
Rijksmonument nummer : 30375
Ten Bruggecate nummer : 846
Specificaties: Drie schroefpompen, Opvoerhoogte: ca. 1 m.
Poldermolen te Geldermalsen
Ook deze molen is een bewoonde molen maar desondanks werden we toch door de molenaar rondgeleid. Het scheprad is nog het originele rad van 1772. Door de breuk van het wiekenkruis moest er ook een flinke reparatie plaatsvinden aan de kap. Het schoorsteen kanaal komt uit op de kapzolder, waar het is afgedekt met een vonkenvanger. Als de molenaar stookt komen rook en roet op de kapzolder terecht vandaar dat alles zwart geworden is. Een voordeel hiervan is dat er geen houtworm of andere knaagkevers in het hout zitten. Bij de restauratie is nog eiken gebruikt , waar tegenwoordig veel bielinga wordt toegepast.
Ook deze molen is een bewoonde molen maar desondanks werden we toch door de molenaar rondgeleid. Het scheprad is nog het originele rad van 1772. Door de breuk van het wiekenkruis moest er ook een flinke reparatie plaatsvinden aan de kap. Het schoorsteen kanaal komt uit op de kapzolder, waar het is afgedekt met een vonkenvanger. Als de molenaar stookt komen rook en roet op de kapzolder terecht vandaar dat alles zwart geworden is. Een voordeel hiervan is dat er geen houtworm of andere knaagkevers in het hout zitten. Bij de restauratie is nog eiken gebruikt , waar tegenwoordig veel bielinga wordt toegepast.
Fotograaf: Joop Vendrig
Algemeen
Nummer: 126
Naam: Poldermolen
Plaats: Geldermalsen
Adres: Watermolenweg 8 - 4191 PN Geldermalsen
Gemeente: Geldermalsen Provincie: Gelderland
Molencategorie: Windmolen
Type: 8-kante grondzeiler Functie : poldermolen
Inrichting : scheprad
Maalvaardig: Ja, maalt (op vrijwillige basis)
Bouwjaar: 1772
Eigenaar: Molenstichting Gelders Rivierengebied
Algemeen
Nummer: 126
Naam: Poldermolen
Plaats: Geldermalsen
Adres: Watermolenweg 8 - 4191 PN Geldermalsen
Gemeente: Geldermalsen Provincie: Gelderland
Molencategorie: Windmolen
Type: 8-kante grondzeiler Functie : poldermolen
Inrichting : scheprad
Maalvaardig: Ja, maalt (op vrijwillige basis)
Bouwjaar: 1772
Eigenaar: Molenstichting Gelders Rivierengebied
Geschiedenis
De naamloze poldermolen aan de Watermolenweg te Geldermalsen stamt uit 1772. Over de geschiedenis van deze molen is vrij weinig bekend. Sinds 1974 is de molen eigendom van de Molenstichting voor het Gelders Rivierengebied.De molen onderging eind jaren zestig, nadat hij jarenlang had leeggestaan, en begin jaren tachtig een restauratie. Eind jaren tachtig waren er weer plannen voor een grote opknapbeurt, toen plotseling op 6 juli 1988 – door metaalmoeheid - een roede brak. Het vervangen van het complete wiekenkruis werd toen ‘meegenomen’ met de voorgenomen restauratie en op 19 september 1992 werd de molen feestelijk in gebruik gesteld. Later is het scheprad van de molen weer in bedrijf gesteld en zijn de watergangen van de molen uitgegraven en hersteld. De molen functioneert nu in een zogenaamd rondmaal circuit en is weer bewoond door een vrijwillig molenaar.
De naamloze poldermolen aan de Watermolenweg te Geldermalsen stamt uit 1772. Over de geschiedenis van deze molen is vrij weinig bekend. Sinds 1974 is de molen eigendom van de Molenstichting voor het Gelders Rivierengebied.De molen onderging eind jaren zestig, nadat hij jarenlang had leeggestaan, en begin jaren tachtig een restauratie. Eind jaren tachtig waren er weer plannen voor een grote opknapbeurt, toen plotseling op 6 juli 1988 – door metaalmoeheid - een roede brak. Het vervangen van het complete wiekenkruis werd toen ‘meegenomen’ met de voorgenomen restauratie en op 19 september 1992 werd de molen feestelijk in gebruik gesteld. Later is het scheprad van de molen weer in bedrijf gesteld en zijn de watergangen van de molen uitgegraven en hersteld. De molen functioneert nu in een zogenaamd rondmaal circuit en is weer bewoond door een vrijwillig molenaar.
Informatie
Molenaar: Dhr. E. Daale
Telefoon: 0345-574980
Website: http://www.freewebs.com/watermolengeldermalsen
Openingstijden: op afspraak
Open voor publiek: Nee
Technische gegevens
Vlucht: 27,90 m.
Wieksysteem: Oud-Hollands
Binnenroede: 27,74 m., ijzer, geklonken, fabr. Gebr. Pot Kinderdijk, nr. 2342, uit 1915
Buitenroede: 27,90 m., ijzer, geklonken, fabr. Gebr. Pot Kinderdijk, nr. 2341, uit 1915
As: Gietijzer, fabr. De Prins van Oranje s-Hage, nr. 150, uit 1878, lengte 5,95 m.
Vang: Vlaamse blokvang, wipstok
Bovenwiel of aswiel: 67 kammen, steek 15,0 cm.
Overige molen- of aandrijfwielen: Bovenschijfloop: 35 staven, Onderschijfloop: 26 staven, Waterwiel: 99 kammen, steek 17,6 cm
Overbrengingsverhoudingen: 1:0,49
Kruiwerk: Engels kruiwerk, kruihaspel
Rijksmonument nummer : 16459
Ten Bruggecate nummer : 2620
Specificaties: Diam. scheprad = 6,50 m., breedte scheprad = 0,40 m.opvoerhoogte: ? m.
Molenaar: Dhr. E. Daale
Telefoon: 0345-574980
Website: http://www.freewebs.com/watermolengeldermalsen
Openingstijden: op afspraak
Open voor publiek: Nee
Technische gegevens
Vlucht: 27,90 m.
Wieksysteem: Oud-Hollands
Binnenroede: 27,74 m., ijzer, geklonken, fabr. Gebr. Pot Kinderdijk, nr. 2342, uit 1915
Buitenroede: 27,90 m., ijzer, geklonken, fabr. Gebr. Pot Kinderdijk, nr. 2341, uit 1915
As: Gietijzer, fabr. De Prins van Oranje s-Hage, nr. 150, uit 1878, lengte 5,95 m.
Vang: Vlaamse blokvang, wipstok
Bovenwiel of aswiel: 67 kammen, steek 15,0 cm.
Overige molen- of aandrijfwielen: Bovenschijfloop: 35 staven, Onderschijfloop: 26 staven, Waterwiel: 99 kammen, steek 17,6 cm
Overbrengingsverhoudingen: 1:0,49
Kruiwerk: Engels kruiwerk, kruihaspel
Rijksmonument nummer : 16459
Ten Bruggecate nummer : 2620
Specificaties: Diam. scheprad = 6,50 m., breedte scheprad = 0,40 m.opvoerhoogte: ? m.
Poldermolen Wadenoijen te Wadenoijen
De Molenstichting Gelders Rivierengebied, de eigenaar van de molen, wil de molen verplaatsen naar het natuurgebied de Steendert in Neerijnen.
Bericht van 18 april 2007 op ArcheoNet: De Rijksdienst voor Monumenten heeft vergunning verleend voor de verhuizing van de poldermolen in Wadenoijen naar het gebied De Steendert in de gemeente Neerijnen. De Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM) heeft dat besluit op 23 maart gezonden aan de Molenstichting voor het Gelders Rivierengebied, de aanvragers van de vergunning. Omdat de molen een rijksmonument is had de RACM het laatste woord, dat gunstig is uitgevallen voor de Molenstichting, die nu op zoek moet naar geld. Er is al een bedrag van €450.000,- beschikbaar gesteld door de Avri, maar er moet nog een aantal tonnen gevonden worden om de kostbare operatie te financieren. Molenaar Johan Cahuzak is blij met het besluit, maar wil nog niet ingaan op het vervolgtraject. Voorstanders van een verhuizing menen dat de molen op de huidige plek tussen Avri, A15 en de Betuwelijn in een vernield landschap staat en beter kan functioneren in het gebied De Steendert. De molen krijgt daar ook weer een functie in de waterhuishouding. ,,Want stilstand is achteruitgang”, zei molenaar Cahuzak in de Tielse raadscommissie ruimte in januari. De verhuizing kreeg toen de steun van het college, de gemeenteraad en de provincie. Aan de vergunning van de RACM is een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet de kap van de molen in één geheel worden verplaatst en dat geld ook voor de fundering en de veldmuren. De achterblijvende funderingsrestanten moeten in stand worden gehouden.
Tijdens het bezoek aan de molen vielen ons de volgende zaken op :
De bovenas en de bonkelaar in de kap van de molen zijn conisch. Onder aan de koningspil zit een metalen tandrad waarin al r tanden zijn vervangen. Ook de wateras is een groot metalel rad. Door middel van een wervel onder bij de wateras is het waterrad uit het werk te zetten. Zie ook foto’s 119 t/m 150
De Molenstichting Gelders Rivierengebied, de eigenaar van de molen, wil de molen verplaatsen naar het natuurgebied de Steendert in Neerijnen.
Bericht van 18 april 2007 op ArcheoNet: De Rijksdienst voor Monumenten heeft vergunning verleend voor de verhuizing van de poldermolen in Wadenoijen naar het gebied De Steendert in de gemeente Neerijnen. De Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM) heeft dat besluit op 23 maart gezonden aan de Molenstichting voor het Gelders Rivierengebied, de aanvragers van de vergunning. Omdat de molen een rijksmonument is had de RACM het laatste woord, dat gunstig is uitgevallen voor de Molenstichting, die nu op zoek moet naar geld. Er is al een bedrag van €450.000,- beschikbaar gesteld door de Avri, maar er moet nog een aantal tonnen gevonden worden om de kostbare operatie te financieren. Molenaar Johan Cahuzak is blij met het besluit, maar wil nog niet ingaan op het vervolgtraject. Voorstanders van een verhuizing menen dat de molen op de huidige plek tussen Avri, A15 en de Betuwelijn in een vernield landschap staat en beter kan functioneren in het gebied De Steendert. De molen krijgt daar ook weer een functie in de waterhuishouding. ,,Want stilstand is achteruitgang”, zei molenaar Cahuzak in de Tielse raadscommissie ruimte in januari. De verhuizing kreeg toen de steun van het college, de gemeenteraad en de provincie. Aan de vergunning van de RACM is een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet de kap van de molen in één geheel worden verplaatst en dat geld ook voor de fundering en de veldmuren. De achterblijvende funderingsrestanten moeten in stand worden gehouden.
Tijdens het bezoek aan de molen vielen ons de volgende zaken op :
De bovenas en de bonkelaar in de kap van de molen zijn conisch. Onder aan de koningspil zit een metalen tandrad waarin al r tanden zijn vervangen. Ook de wateras is een groot metalel rad. Door middel van een wervel onder bij de wateras is het waterrad uit het werk te zetten. Zie ook foto’s 119 t/m 150

Algemeen
Nummer: 450
Naam: Poldermolen Wadenoijen
Plaats: Wadenoijen
Adres: Lingedijk 131 4041 ME Wadenoijen
Gemeente: Tiel Provincie: Gelderland
Molencategorie: Windmolen
Type: 8-kante grondzeiler Functie: poldermolen
Inrichting : scheprad
Maalvaardig: Ja, maalt (op vrijwillige basis)
Bouwjaar: 1888
Eigenaar: Molenstichting Gelders Rivierengebied
Geschiedenis
Op deze plaats stond een poldermolen die in 1887 afbrandde. De molen is tot 1953 in eigendom geweest van de dorpspolder Wadenoijen en tot 1974 van het polderdistrict Tielerwaard. In 1971 is de molen gerestaureerd en maalt in circuit.Momenteel zijn er vergevorderde plannen om de molen te verplaatsen naar het natuurgebied "De Steenderd", waar de molen een inmaal-taak krijgt.Vroegere eigenaar: Dorpspolder Wadenoyen.
Op deze plaats stond een poldermolen die in 1887 afbrandde. De molen is tot 1953 in eigendom geweest van de dorpspolder Wadenoijen en tot 1974 van het polderdistrict Tielerwaard. In 1971 is de molen gerestaureerd en maalt in circuit.Momenteel zijn er vergevorderde plannen om de molen te verplaatsen naar het natuurgebied "De Steenderd", waar de molen een inmaal-taak krijgt.Vroegere eigenaar: Dorpspolder Wadenoyen.
Informatie
Molenaar: Johan Cahuzak
Telefoon: 0344-662242
Email: info@johancahuzak.nl
Website: http://%20www.johancahuzak.nl/
Openingstijden: op afspraak, ook groepen tot 50 personen zijn welkom
Open voor publiek: Ja
Technische gegevens
Vlucht: 25,00 m.
Wieksysteem: Oud-Hollands
Binnenroede: 25,00 m., ijzer, gelast, fabr.Buurma, nr. 265, bouwjaar 1992
Buitenroede: 25,00 m., ijzer, gelast, fabr. Buurma, nr. 264, bouwjaar 1992
As: gietijzer, fabr. L.I. Enthoven & Co. te 's Hage, nr. 469, bouwjaar 1864, lengte: 5,70 m.
Vang: Vlaamse blokvang met vangstok
Bovenwiel of aswiel: 66 kammen, steek 14 cm.
Overige molen- of aandrijfwielen: Bonkelaar: 41 kammen, Onderschijfloop: gietijzer Waterwiel: gietijzer, diam. 4,00 m.
Overbrengingsverhoudingen: 1:0,36
Kruiwerk: Engels kruiwerk, kruihaspel
Rijksmonument nummer : 35618
Ten Bruggecate nummer : 1769
Specificaties: Diam. scheprad = 5,20 m., breedte scheprad = 0,40 mOpvoerhoogte: ? m.
Molenaar: Johan Cahuzak
Telefoon: 0344-662242
Email: info@johancahuzak.nl
Website: http://%20www.johancahuzak.nl/
Openingstijden: op afspraak, ook groepen tot 50 personen zijn welkom
Open voor publiek: Ja
Technische gegevens
Vlucht: 25,00 m.
Wieksysteem: Oud-Hollands
Binnenroede: 25,00 m., ijzer, gelast, fabr.Buurma, nr. 265, bouwjaar 1992
Buitenroede: 25,00 m., ijzer, gelast, fabr. Buurma, nr. 264, bouwjaar 1992
As: gietijzer, fabr. L.I. Enthoven & Co. te 's Hage, nr. 469, bouwjaar 1864, lengte: 5,70 m.
Vang: Vlaamse blokvang met vangstok
Bovenwiel of aswiel: 66 kammen, steek 14 cm.
Overige molen- of aandrijfwielen: Bonkelaar: 41 kammen, Onderschijfloop: gietijzer Waterwiel: gietijzer, diam. 4,00 m.
Overbrengingsverhoudingen: 1:0,36
Kruiwerk: Engels kruiwerk, kruihaspel
Rijksmonument nummer : 35618
Ten Bruggecate nummer : 1769
Specificaties: Diam. scheprad = 5,20 m., breedte scheprad = 0,40 mOpvoerhoogte: ? m.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten